Τι εστί Blog;


Τον τελευταίο καιρό, με θετικό ή αρνητικό τρόπο, η λέξη ‘’blog’’ βρίσκεται τακτικά στην επικαιρότητα. Πόσο, όμως, ένας όρος που σχετίζεται με τους υπολογιστές και το διαδίκτυο (Ίντερνετ) αφορά ή πρέπει να αφορά το μέσο πολίτη;

Ποια είναι η προέλευση της λέξης blog (μπλογκ) και πώς αποδίδεται στα Ελληνικά;

Η λέξη
blog αποτελεί συντομογραφία των λέξεων web (διαδίκτυο) και log (ημερολόγιο) και αναφέρεται στη δημιουργία εγγραφών σε ιστοσελίδες του Ίντερνετ, με βασικό χαρακτηριστικό τη χρονολογική σειρά εμφάνισής τους. Ουσιαστικά, δηλαδή, αποτελούν ηλεκτρονικά ημερολόγια του διαδικτύου. Το blog στα Ελληνικά αποδίδεται με τη λέξη ‘’ιστολόγιο’’, ενώ οι δημιουργοί τους, οι bloggers (μπλόγκερς), λέγονται στη χώρα μας ‘’ιστολόγοι’’.

Πότε εμφανίστηκαν τα blogs;
Αν και η χρονολογική σειρά εγγραφών είχε εμφανιστεί στο διαδίκτυο από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 με διάφορες μορφές, ο όρος
blog θεωρείται ότι εδραιώθηκε το 1997, ενώ μετά το 1999 τα διαδικτυακά ημερολόγια άρχισαν να εξαπλώνονται ραγδαία.

Πόσα blogs υπάρχουν αυτή τη στιγμή στο Ίντερνετ;
Τον Απρίλιο του 2008 υπήρχαν στον ‘’αέρα’’ του διαδικτύου παραπάνω από 120 εκατομμύρια
blogs, ενώ στην Ελλάδα ο αριθμός τους φτάνει τις 30-35.000. Επίσης, κάθε μέρα δημιουργούνται σε ολόκληρο τον κόσμο περίπου 120.000 νέα blogs.

Σε τι διαφέρουν τα ιστολόγια (blogs) από τις ιστοσελίδες (webpages) και τους ιστότοπους (websites ή sites);
Οι ιστοσελίδες είναι σελίδες ποικίλου περιεχομένου, οι οποίες σχεδιάζονται ειδικά για εμφάνιση σε προγράμματα πλοήγησης στο διαδίκτυο (φυλλομετρητές ή
browsers, όπως Interner Exploret, Mozilla Firefox κ.α.). Οι ιστότοποι είναι ‘’τοποθεσίες’’, συγκεκριμένης διαδικτυακής διεύθυνσης (π.χ. του τύπου ‘’http://www.in.gr’’), που αποτελούνται από λίγες ή και εκατοντάδες ιστοσελίδες. Η βασικότερη διαφορά ιστολογίων και ιστοτόπων είναι ότι ενώ και τα δύο είδη περιέχουν κάθε είδους υλικό ηλεκτρονικής μορφής, τα τελευταία περιέχουν στοιχεία με χρονολογική (ημερολογιακή) σειρά και μάλιστα με τις πιο πρόσφατες προσθήκες να παρουσιάζονται πρώτες.

Τι είναι η μπλογκόσφαιρα και ποια η θεματολογία των blogs;
Η μπλογκόσφαιρα είναι ο κόσμος των
blog και των δημιουργών τους. Η θεματολογία της περιλαμβάνει σχόλια και σκέψεις του συγγραφέα, αλλά και παράθεση στοιχείων για διάφορα θέματα, όπως, για παράδειγμα, επιστημονικά, καλλιτεχνικά, φιλοσοφικά, θρησκευτικά, ψυχολογικά, αθλητικά, οικολογικά, μαγειρικής, σχέσεων κλπ. Οποιοδήποτε θέμα συζητείται καθημερινά μεταξύ των ανθρώπων στην κοινωνία, αποτελεί και θέμα άρθρου σε κάποιο blog.

Τι μπορεί να περιέχει ένα blog και πώς μπορεί κάποιος να το εντοπίσει στο χάος του διαδικτύου;
Ένα
blog μπορεί να περιέχει απλό κείμενο, φωτογραφίες, βίντεο, συνδέσεις με άλλα blogs ή άλλες ιστοσελίδες ή οποιοδήποτε άλλο ψηφιακής μορφής υλικό. Για να βρει κάποιος ένα συγκεκριμένο blog, θα πρέπει να απευθυνθεί εκτός από τις γενικές μηχανές αναζήτησης (http://www.yahoo.com, http://www.google.gr κλπ.) και σε ειδικές, όπως είναι η Μπλογκλ στην Ελλάδα (http://www.blogle.gr) και η Technorati γενικά για όλο το Ίντερνετ (http://www.technorati.com).

Πόσο εύκολα δημιουργείται ένα blog;
Για να δημιουργηθεί ένα blog απαιτούνται απλές γνώσεις υπολογιστών και περιήγησης στο διαδίκτυο. Το μόνο που χρειάζεται είναι ένας κωδικός πρόσβασης και ένα όνομα χρήστη, με τα οποία ο δημιουργός του θα μπορεί να προσθέτει όποτε επιθυμεί νέα άρθρα, φωτογραφίες κλπ. Στη συνέχεια το πρόγραμμα καθοδηγεί το χρήστη με απλά βήματα, μέχρι την ολοκλήρωση της δημιουργίας του blog.

Πόσο κοστίζει η δημιουργία ενός blog;
Τα
blogs φιλοξενούνται εντελώς δωρεάν από διάφορες εταιρείες στο διαδίκτυο, χωρίς να ζητείται από τον δημιουργό τους ούτε συνδρομή, ούτε υποχρεωτική ανάγνωση διαφημιστικών μηνυμάτων. Οι πιο γνωστές διαδικτυακές εταιρείες που φιλοξενούν ιστολόγια στην Ελληνική γλώσσα είναι η Google (http://www.blogger.com), η Wordpress (http://el.wordpress.gr) και η Pathfinder (http://blogs.pathfinder.gr).

Πώς λέγεται το υλικό δημοσίευσης στα blog;
Το ηλεκτρονικό υλικό που δημοσιεύεται στο κάθε
blog (όπως κείμενο, φωτογραφίες, βίντεο κλπ), με χρονολογική σειρά, ονομάζεται ανάρτηση (post).

Ποια είναι η βασική εικόνα και δομή ενός blog;
Ένα
blog απαντάται σε διαδικτυακή διεύθυνση της μορφής: http://onoma.blogspot.com, http://onoma.wordpress.com, http://onoma.pblogs.gr κλπ. Συνήθως αποτελείται από 2 ή 3 στήλες, από τις οποίες η πλατύτερη περιέχει το υλικό της ανάρτησης. Στη μία ή τις δύο πλαϊνές στήλες αναγράφονται στοιχεία για το δημιουργό, η λίστα με τις παλαιότερες αναρτήσεις, συνδέσεις με άλλες ιστοσελίδες ή blogs στο διαδίκτυο, θέματα σχετικά με τις αναρτήσεις, φωτογραφίες και γενικά οτιδήποτε επιθυμεί ο κάθε ιστολόγος.
Παράδειγμα Blog: Ανήκει στο συγγραφέα Νίκου Δήμου, που έχει αφιερώσει στη γάτα του, στο οποίο παρουσιάζει τα άρθρα,τα βιβλία, τις φωτογραφίες και τις απόψεις του πάνω σε διάφορα θέματα

Ποιος μπορεί να γράψει σε ένα
blog;
Σε ένα blog μπορεί να γράψει μόνο όποιος διαθέτει το όνομα χρήστη και τον κωδικό που ζητήθηκε κατά την αρχική του σχεδίαση από το δημιουργό του. Κανένας δεν μπορεί να δημοσιεύσει ανάρτηση, αν δεν διαθέτει αυτά τα στοιχεία από το δημιουργό του blog.

Είναι απαραίτητο να γράφει κάποιος καθημερινά στο
blog του;

Η δημιουργία και η συντήρηση του
blog είναι καθαρά προσωπική υπόθεση. Έτσι, δεν υπάρχουν περιορισμοί ως προς τον αριθμό των δημοσιεύσεων, αφού άλλοι γράφουν κάθε μέρα, άλλοι σε ακανόνιστα διαστήματα, ενώ άλλοι μπορούν να δημοσιεύσουν ακόμη και περισσότερες από δύο αναρτήσεις την ίδια μέρα.

Τα
blogs μπορεί να είναι ανώνυμα;

Η χρήση του πραγματικού ονόματος του συγγραφέα δεν είναι υποχρεωτική. Τα περισσότερα
blogs στην Ελλάδα είναι ανώνυμα και ο αναγνώστης δεν γνωρίζει τα στοιχεία των ατόμων που αποστέλλουν τις αναρτήσεις, γεγονός που χαρακτηρίζεται από πολλούς αρνητικό.

Πώς μπορεί να μετρηθεί η επισκεψιμότητα;

Ο αριθμός των επισκέψεων αναγνωστών μπορεί να μετρηθεί με ειδικά προγράμματα (
counters). Πρέπει να σημειωθεί, όμως, ότι υπάρχουν και ανορθόδοξες (έως ματαιόδοξες) τεχνικές αύξησης της επισκεψιμότητας, οπότε ο αριθμός τους δεν είναι σε όλες τις περιπτώσεις αντιπροσωπευτικός.

Ποια είναι η συμμετοχή των αναγνωστών;

Τα περισσότερα ιστολόγια επιτρέπουν την αποστολή σχολίων πάνω στην αρχική ανάρτηση του συγγραφέα, διευρύνοντας τον κύκλο της συζήτησης και την ανταλλαγή απόψεων πάνω σε κάθε θέμα.

Τα σχόλια των αναγνωστών μπορούν να ελεγχθούν;

Υπάρχει η δυνατότητα αποτροπής δημοσίευσης υβριστικών, δυσφημιστικών ή απλά ανεπιθύμητων σχολίων από το συγγραφέα του
blog, με την ενεργοποίηση μιας διαδικασίας που λέγεται ‘’μετριασμός σχολίων’’.

Μπορεί να γράφει κάποιος ανώνυμα στα
blogs ό,τι θέλει;
Όπως σε όλα τα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, ο συγγραφέας του ιστολογίου περιορίζεται μόνο από τις διατάξεις των νόμων για την πνευματική ιδιοκτησία, τα προσωπικά δεδομένα, τη συκοφαντική δυσφήμιση κλπ. Στις περισσότερες χώρες υπάρχουν ειδικοί νόμοι που προστατεύουν την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών των ιστολόγων, αλλά ταυτόχρονα και το σεβασμό της προσωπικότητας και του έργου όσων αναφέρονται στις αναρτήσεις τους.

Ποια είναι η επιρροή των ιστολογίων;

Η επιρροή τους αυξάνεται όλο και περισσότερο στις σύγχρονες κοινωνίες. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, μάλιστα, στις τελευταίες εκλογές, οι απόψεις των γνωστότερων ιστολόγων επηρέασαν καίρια την απόφαση των ψηφοφόρων. Επίσης, σε χώρες με ολοκληρωτικά καθεστώτα οι ιστολόγοι φιμώνονται, ώστε να αποτραπεί η ελεύθερη διάδοση των ιδεών, με μεθόδους όπως η χρήση υπηρεσιών παρακολούθησης, ακόμη και οι φυλακίσεις ή τα βασανιστήρια!

Τα
blogs έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα;
Γενικά τα
blogs δεν είναι κερδοσκοπική υπόθεση. Σπάνια, περισσότερο στο εξωτερικό, τα ιστολόγια με μεγάλη επισκεψιμότητα τοποθετούν διαφημιστικά μηνύματα στις σελίδες τους.

Ποιος είναι ο πιο δημοφιλής δημιουργός
blog στον πλανήτη;

Πρόκειται για μια γυναίκα, σε πείσμα του ανδροκρατούμενου Ίντερνετ, την Xu Jinglei, την πιο διάσημη ηθοποιό της Κίνας. Οι επισκέψεις στο ιστολόγιό της έχουν ξεπεράσεις τα 50 εκατομμύρια, ενώ χρειάστηκε μόνο 112 μέρες για να σπάσει το φράγμα των 10 εκατομμυρίων επισκέψεων. Τα περισσότερα, πάντως, blogs στον πλανήτη γράφονται στην Κινεζική και την Ιαπωνική γλώσσα και όχι στην Αγγλική.

Τι είναι τελικά τα ιστολόγια; Μόδα της εποχής ή ο τρόπος επικοινωνίας του μέλλοντος;
Τα ιστολόγια ή
blogs αναμφίβολα έχουν γίνει τελευταία ‘’της μόδας’’ αφού οποιοσδήποτε, με ελάχιστες γνώσεις υπολογιστών και Ίντερνετ, μπορεί να γίνει δημιουργός και πνευματικός πατέρας τους και να τα χρησιμοποιήσει ως χόμπυ, επικοινωνία ή και εργαλείο δουλειάς. Αυτό, όμως, δεν αναιρεί το γεγονός ότι τα blogs αποτελούν μια επανάσταση στο χώρο της επικοινωνίας, επεκτείνοντας τις δυνατότητες έκφρασης κάθε απλού ανθρώπου, ο οποίος πολύ εύκολα γίνεται ενεργό μέλος στην παγκόσμια κοινωνία των ανθρώπων. Tο Τμήμα Δημοσιογραφίας, μάλιστα, του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, έχει συμπεριλάβει στην ύλη του τη συγγραφή άρθρων σε blogs.
Είναι αναγκαίο, πάντως, να γίνει σαφής διαχωρισμός μεταξύ των ιστολογίων που αποτελούν προϊόν ελεύθερης έκφρασης και όσων επιχειρούν με πλάγιους τρόπους να διαμορφώσουν ή να καθοδηγήσουν την κοινή γνώμη, αφού πάντοτε θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό η ρήση ότι ‘’η ελευθερία του καθενός σταματάει εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου’’.


Πηγή: Γιάννης Στεφανογιάννης © ''Χανιώτικα Νέα'', 5-5-2008

0 Σχόλια - Παρατηρήσεις:

Δημοσίευση σχολίου

Join The Team

top