Οστεοπόρωση


Οστεοπόρωση σημαίνει «πορώδη οστά».  Οστά που κάποτε ήταν δυνατά μετατρέπονται σε αδύνατα και εύθραυστα.



Τόσο εύθραυστα που σε προχωρημένες περιπτώσεις ακόμα και μία ήπια επιβάρυνση , όπως να σκύψει να σηκώσει κανείς μια εφημερίδα ή ο βήχας να μπορεί να προκαλέσει κάταγμα

--Η δύναμη των οστών εξαρτάται από την μάζα και την πυκνότητα τους  Αυτά εξαρτώνται από το ασβέστιο , το φώσφορο και τα άλλα μέταλλα που βρίσκονται στα οστά . Η ελάττωση της ποσότητας των μετάλλων αποδυναμώνει τις κατασκευές που τα στηρίζουν εκ των έσω.
--Τα οστά συνεχώς ανακατασκευάζονται. Νέο οστό δημιουργείται και παλαιό αποικοδομείτα . Η διαδικασία αυτή ονομάζεται « remodeling » ή «bone turnover ».
--Κύτταρα που ονομάζονται οστεοκλάστες διαλύουν παλαιά οστικά κύτταρα, δημιουργώντας μικροσκοπικές κοιλότητες. Άλλα κύτταρα, οι οστεοβλάστες συμπληρώνουν αυτές τις κοιλότητες με μία μαλακή κηρήθρα από πρωτεϊνικές ίνες , η οποία στην συνέχεια σκληραίνει από την εναπόθεση μετάλλων και ιδιαίτερα του ασβεστίου.
--Τα οιστρογόνα κατέχουν ένα ρόλο πολύ σημαντικό για την υγεία των οστών .Βοηθούν στην αργή απορρόφηση του παλαιού οστού ενώ ταυτόχρονα επιτρέπουν την γρήγορη ανακατασκευή του νέου.
--Ένας πλήρης κύκλος ανακατασκευής γίνεται περίπου σε 2-3 μήνες.  Στους νέους ανθρώπους ο οργανισμός ανακατασκευάζει νέο οστό γρηγορότερα από ότι αποικοδομεί παλαιό . Με αποτέλεσμα να αυξάνεται η μάζα του οστού . Η μέγιστη οστική μάζα επιτυγχάνεται περίπου στα μέσα της δεκαετίας των 30 ετών . Μετά από αυτή την ηλικία ο συσχετισμός αυτός ανατρέπεται. Η απώλεια είναι 3 % έως 5 % κάθε χρόνο . Με την εμμηνόπαυση , οπότε το επίπεδο των οιστρογόνων πέφτει στο σώμα, η απώλεια της οστικής μάζας στις γυναίκες επιταχύνεται περίπου 1% έως 3 % κάθε χρόνο επιπλέον. Στην ηλικία των 60 ετών η αποικοδόμηση ελαττώνεται αλλά δεν σταματά.  Σε προχωρημένες ηλικίες οι γυναίκες έχουν χάσει το 35 % έως 50 % της οστικής μάζας ενώ οι άνδρες το 20 % έως το 35 %.
--Ο κίνδυνος να εκδηλωθεί η ασθένεια εξαρτάται από την ποσότητα της οστκής μάζας που συγκεντρώνεται μέχρι την ηλικία των 35 χρονών περίπου και με τον ρυθμό της απώλειας στην συνέχεια . Όσο περισσότερη οστική μάζα συγκεντρωθεί, τόσο περισσότερο αποθεματικό υπάρχει άρα λιγότερες πιθανότητες να εκδηλωθεί η νόσος.
--Η απώλεια της οστικής μάζας είναι ανώδυνη στα αρχικά στάδια.
Τα κατάγματα στην σπονδυλική στήλη προκαλούνται χωρίς ατύχημα ή τραυματισμό. Είναι συμπιεστικά λόγω του βάρους 
Προκαλούν ισχυρό πόνο και απαιτούν μεγάλο διάστημα αποκατάστασης.
Ο ασθενής χάνει πόντους από το ύψος καθώς η στάση γίνεται κυφωτική (κυρτή).




Τα κατάγματα στο ισχίο είναι τα δεύτερα σε συχνότητα , προκαλούνται συνήθως μετά από τραυματισμό .
Παρόλο που οι περισσότεροι ασθενείς έχουν πολύ καλή αποκατάσταση με τις μοντέρνες τεχνικές ( αρθροπλαστική ισχίου ), τα κατάγματα του ισχίου μπορεί να έχουν σαν αποτέλεσμα αναπηρία ή ακόμα και τον θάνατο από τις μετεγχειρητικές επιπλοκές .

ΕΠΙΒΑΡΥΝΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ

ΦΥΛΟ : Τα κατάγματα από την οστεοπόρωση είναι διπλάσια σε συχνότητα στις γυναίκες από ότι στους άνδρες .
Οι γυναίκες δημιουργούν λιγότερη οστική μάζα από ότι οι άνδρες στην ενηλικίωση και καταναλώνουν λιγότερο ασβέστιο .
Άλλη σημαντική διαφορά είναι σημαντική πτώση των οιστρογόνων με την εμμηνόπαυση .
ΗΛΙΚΙΑ: Οι μεγαλύτερες ηλικίες έχουν και μεγαλύτερο κίνδυνο.
ΡΑΤΣΑ: Η Καυκάσια φυλή έχει την μεγαλύτερη συχνότητα σε οστεοπόρωση ενώ η Μαύρη φυλή την μικρότερη.
ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΤΗΤΑ: Η ύπαρξη ατόμων με οστεοπόρωση στην οικογένεια αυξάνει τον κίνδυνο
ΟΙΣΤΡΟΓΟΝΑ: Όσο μεγαλύτερη παραγωγή οιστρογόνων έγινε στην διάρκεια προ της εμμηνόπαυσης περιόδου ή όσο αργότερα ήρθε η εμμηνόπαυση τόσο λιγότερος είναι ο κίνδυνος για την εκδήλωση της νόσου.
ΦΑΡΜΑΚΑ: Μακροχρόνια χρήση κορτικοστεροείδων φαρμάκων ή διουρητικών ή θυροειδικής ορμόνης προκαλεί ζημιά στα οστά   Σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να καταγράφεται συχνά η πυκνότητα των οστών και να δίνονται προληπτικά τα κατάλληλα φάρμακα.
ΔΙΑΦΟΡΑ: Χειρουργείο όπως γαστρεκτομή ή άλλες ασθένειες που περιλαμβάνουν το πεπτικό σύστημα μπορούν να ελαττώσουν την


ΠΡΟΦΥΛΑΞΗ - ΠΡΟΛΗΨΗ
ΜΗ ΚΑΠΝΙΖΕΤΕ : Το κάπνισμα αυξάνει την απώλεια της οστικής μάζας, ελαττώνοντας την ποσότητα των οιστρογόνων στον οργανισμό και ελαττώνοντας την απορρόφηση του ασβεστίου από το έντερο .
Οι καπνίστριες τείνουν να εισέλθουν στην εμμηνόπαυση νωρίτερα από τις μη καπνίστριες .
ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΕΤΕ ΕΠΑΡΚΗ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΑΣΒΕΣΤΙΟΥ ΚΑΙ ΒΙΤΑΜΙΝΗΣ D . Είναι σημαντικά για την πυκνότητα της οστικής μάζας στην νεαρή ηλικία , ενώ επιβραδύνουν την απώλεια της με το πέρασμα των χρόνων . Αν δεν προσλαμβάνεται επαρκή ποσότητα ασβεστίου με την διατροφή σας , τότε ο οργανισμός θα το « κλέψει » από τα οστά , ώστε να διατηρήσει σταθερή την ποσότητα του στο αίμα . Η βιταμίνη D βοηθάει στην απορρόφηση του ασβεστίου και την αποθήκευση του στα οστά . Μπορείτε να προσλαμβάνεται βιταμίνη D από εμπλουτισμένο με την βιταμίνη γάλα , με την ηλιοθεραπεία και από τροφές όπως συκώτι , το ψάρι και το αυγό . Εντούτοις η ικανότητα της απορρόφησης βιταμίνης D με την διατροφή ελαττώνεται με την ηλικία .
ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ ΟΙΣΤΡΟΓΟΝΩΝ : Ο μοναδικός τρόπος να ελαττωθεί ο κίνδυνος στις γυναίκες κατά την διάρκεια ή μετά την εμμηνόπαυση . Μπορεί να προστατευθεί από τη απώλεια της οστικής μάζας και να ελαττώσει τον κίνδυνο κατάγματος στην σπονδυλική στήλη και το ισχίο κατά 50 % . Στις γυναίκες που ήδη έχουν παρουσιάσει την νόσο η θεραπεία αυτή αυξάνει την οστική μάζα κατά 10 % στην ΣΣ και 5 % στο ισχίο . Ο τρόπος και ο χρόνος αυτής της θεραπείας πρέπει να καθορισθεί από ειδικό γιατρό .
ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΕ ΤΗΝ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΑΛΚΟΟΛ : Ελαττώνει την δυνατότητα του οργανισμού να απορροφά ασβέστιο .
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗΝ ΚΑΦΕΙΝΗ : Τελευταίες έρευνες έδειξαν ότι η κατανάλωση τριών φλιτζανιών καφέ διπλασιάζει την ποσότητα του ασβεστίου που αποβάλλεται από τα ούρα .

ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗ

ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙΤΕ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Η άσκηση δεν βοηθάει μόνο στην πρόληψη της οστεοπόρωσης , αλλά και στην αντιμετώπιση της .
Σημαντικό είναι να γνωρίζουμε ποίες ασκήσεις πρέπει να κάνουμε και ποίες όχι , καθώς και τον τρόπο να τις κάνουμε σωστά.
Η άσκηση επιβραδύνει την απώλεια των μετάλλων , βοηθάει στην διόρθωση και διατήρηση της σωστής στάσης και βελτιώνει την συνολική φυσική κατάσταση , μειώνοντας τον κίνδυνο των ατυχημάτων από πτώση .
Συνήθως απαιτείται ένας συνδυασμός δραστηριοτήτων για να βοηθήσει την πρόληψη ή αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης .
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ : Πρέπει να περιλαμβάνονται δραστηριότητες όπου τα οστά να στηρίζουν το βάρος του σώματος .
Για παράδειγμα τέτοιες είναι το βάδισμα ( τουλάχιστον 1 έως 2 χιλιόμετρα ημερησίως ) το τρέξιμο , το ανέβασμα σκαλοπατιών κ.λ.π. .
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΕ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ : Ασκήσεις ισχυροποίησης των μυών για την καλύτερη στήριξη του σκελετού και την ευκολότερη διατήρηση της σωστής στάσης . Αν ήδη έχετε οστεοπόρωση , απαραίτητη κρίνεται η βοήθεια από ένα φυσικοθεραπευτή για τον σχεδιασμό του προγράμματος ισχυροποίησης , που θα περιλαμβάνει εκπαίδευση του σωστού τρόπου χρησιμοποίησης του σώματος και του σωστού βαθμού δυσκολίας των ασκήσεων σύμφωνα με το βαθμό της απώλειας της οστικής μάζας .
ΙΣΧΥΡΟΠΟΙΗΣΗ ΡΑΧΙΑΙΩΝ ΜΥΩΝ : Η ισχυροποίηση των ραχιαίων μυών βοηθάει στην αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης , διατηρώντας ή βελτιώνοντας την στάση .
Η κυρτή οστεοπορωτική στάση , που προκαλείται από τα συμπιεστικά κατάγματα της σπονδυλικής στήλης , αυξάνει την πίεση κατά μήκος της ,που μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα περισσότερα συμπιεστικά κατάγματα . Ασκήσεις που ήπια ευθειάζουν την πλάτη μπορούν να ισχυροποιήσουν τους ραχιαίους μύες ενώ ταυτόχρονα ελαττώνουν την τάση στα οστά .

ΠΡΟΣΟΧΗ
ΕΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΑΠΙΣΤΩΜΕΝΗ ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ Ο ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ ΝΑ ΣΧΕΔΙΑΣΕΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΣΦΑΛΕΣ ΓΙΑ ΕΣΑΣ


ΕΠΑΝΕΚΤΙΜΗΣΗ

Η τακτική επανεκτίμηση της κατάστασης αυξάνει την αποτελεσματικότητα της θεραπείας . Θα πρέπει να αναφέρεται όλες τις αλλαγές που αισθάνεστε μέσα από την διαδικασία της θεραπείας . Αυτές οι πληροφορίες είναι σημαντικές ώστε πάντοτε να λαμβάνονται οι καλύτερες αποφάσεις για την μελλοντική σας φροντίδα .
Η κατανόηση του προβλήματος είναι σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία.

Πηγή:  www.physio.gr

0 Σχόλια - Παρατηρήσεις:

Δημοσίευση σχολίου

Join The Team

top