Όταν αναφερόμαστε σε συμπλήρωμα διατροφής, εννοούμε οποιαδήποτε ουσία, συμπυκνωμένο διάλυμα, χάπι, gel, σκόνη, κάψουλα, ή σταγόνες, που σκοπό έχει να επηρεάσει τη δομή του σώματος, τη διατροφική του κατάσταση και τη γενικότερη λειτουργικότητά του.  Τα συμπληρώματα διατροφής κατατάσσονται σε διάφορες κατηγορίες:

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΠΡΩΤΕΙΝΗΣ
Οι αθλητές που κάνουν βάρη και επιδιώκουν την αύξηση της μυϊκής μάζας τους, καθώς και οι αθλητές αντοχής, χρειάζονται περισσότερη πρωτεΐνη, ειδικά όταν η ενεργειακή πρόσληψη δεν είναι επαρκής. Η ικανότητα, πάντως, των πρωτεϊνικών συμπληρωμάτων να βελτιώνουν αξιοπρόσεκτα την απόδοση, είναι αμφίβολη.   Η πρωτεΐνη που περιέχεται σε αυτά τα συμπληρώματα προέρχεται από φυσικές πηγές όπως γάλα, αυγά και σόγια δεν διαφέρει από τη φυσική πρωτεΐνη που μπορεί να προσλάβει κανείς με τη διατροφή. 

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΒΙΤΑΜΙΝΩΝ & ΜΕΤΑΛΛΩΝ
Τα συμπληρώματα βιταμινών θα πρέπει να συστήνονται σε άτομα που κάνουν κάποια δίαιτα απώλειας βάρους, έχουν διατροφικές διαταραχές ή χαμηλή ενεργειακή πρόσληψη.  Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν οι βιταμίνες A, D, E, Κ, Β1, Β2, Β3, Β6, C, το φυλλικό οξύ, το ασβέστιο, ο φώσφορος και το μαγνήσιο.  Η υπερβολική, πάντως, πρόσληψη βιταμινών, μπορεί να προκαλέσει συσσώρευσή τους στο σώμα σε τοξικά επίπεδα, με αποτέλεσμα την πρόκληση ενοχλητικών παρενεργειών.  

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΒΟΤΑΝΩΝ
Υπάρχουν αναφορές ότι μερικά σκευάσματα συμπληρωμάτων βοτάνων προκαλούν ποικίλα προβλήματα υγείας, όπως για παράδειγμα αναφυλακτικές αντιδράσεις. Πολυάριθμα προϊόντα βοτάνων έχουν διαφημιστεί παραπλανητικά ως δυνητικά εργογόνα για άτομα που ασκούνται, με αμφίβολα αποτελέσματα, όπως είναι το Ginseng (ρίζα φυτού), το MaHuang (φυτό που περιέχει τη διεγερτική ουσία εφεδρίνη) και το Guarana (περιέχει μεγάλη ποσότητα καφείνης).

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΑΜΙΝΟΞΕΩΝ
Τα αμινοξέα είναι οι δομικές μονάδες των πρωτεϊνών και εμπεριέχονται σε πολλές φυσικές τροφές, Ωστόσο, δεν υπάρχει επιστημονική απόδειξη ότι η πρόσληψη συμπληρωμάτων αμινοξέων προκαλεί σημαντική αύξηση της αθλητικής επίδοσης.  Τα γνωστότερα συμπληρώματα αυτής της κατηγορίας, είναι η γλουταμίνη, η γλυκίνη και η κρεατίνη.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΛΙΠΙΔΙΩΝ
Τα πιο συνηθισμένα συμπληρώματα που ανήκουν στην κατηγορία των λιπιδίων είναι η λεκιθίνη και η καρνιτίνη.

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΠΟΤΑ
Τα συγκεκριμένα ποτά περιέχουν ποικίλους συνδυασμούς υδατανθράκων, πρωτεϊνών, λίπους, βιταμινών και μετάλλων, ενώ επίσης μπορεί να περιέχουν και μια πληθώρα θρεπτικών συστατικών και μεταβολιτών.

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΡΑΒΔΟΙ
Αυτή η κατηγορία συμπληρωμάτων περιλαμβάνει στερεά τρόφιμα σε μορφή ράβδου. Οι περισσότερες ράβδοι προσφέρουν 140-250 Kcal ενέργειας και περιέχουν ποικίλες αναλογίες υδατανθράκων, πρωτεϊνών, λίπους και ανόργανων στοιχείων.

GEL ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΩΝ
Αυτά τα προϊόντα είναι συνήθως μικρά πακέτα σιροπιών υδατανθράκων, 20-30 γραμμαρίων, που προορίζονται για χρήση κατά τη διάρκεια παρατεταμένης άσκησης, ως εναλλακτικά μέσα πρόσληψης υδατανθράκων.

Πολλές εταιρείες διαφημίζουν τα προϊόντα τους στους καλύτερους πελάτες τους, που είναι οι αθλούμενοι, ως μέσα αύξησης της αθλητικής επίδοσης, αποκρύπτοντας εντέχνως τα αρνητικά τους στοιχεία, όπως είναι οι πιθανές απαγορευμένες και επικίνδυνες ουσίες, ή κρύβοντάς τα συχνά πίσω από παραπλανητικές ετικέτες.  Αξίζει να σημειωθεί ότι η (αμφίβολη) αποτελεσματικότητα αυτών των προϊόντων, σχεδόν ποτέ δε υποστηρίζεται από αξιόπιστες επιστημονικές έρευνες.
Τα συμπληρώματα διατροφής έχουν μεγάλη εξάπλωση, διότι η νεολαία τα χρησιμοποιεί λανθασμένα ως διατροφικά υποκατάστατα, που λαμβάνονται εύκολα, γρήγορα και σε οποιοδήποτε χώρο. Πρέπει να τονισθεί, πάντως, ότι ένα συμπλήρωμα δεν μπορεί και δεν πρέπει να υποκαθιστά ένα φυσιολογικό και πλήρες γεύμα. Τα προϊόντα αυτά, τα οποία χρησιμοποιούνται με προσωπικό ρίσκο, θα πρέπει να διαθέτουν άδεια κυκλοφορίας από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων, αλλά και να λαμβάνονται, όταν είναι απαραίτητο, με ιδιαίτερη προσοχή και μόνο μετά από συνεννόηση με ειδικούς γιατρούς ή διατροφολόγους. 

Πηγή:  Γιάννης Στεφανογιάννης, Go Hania, 2008

0 Σχόλια - Παρατηρήσεις:

Δημοσίευση σχολίου

Join The Team

top