Οι μύθοι της καφείνης


Ο καφές και το τσάι αποτελούν τα ροφήματα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση παγκοσμίως. Όπως, όμως, συμβαίνει με κάθε προϊόν που χρησιμοποιείται σε υπερβολικές ποσότητες, οι καταναλωτές συχνά αναρωτιούνται για τις πιθανές συνέπειες στην υγεία τους. 

Τις ανησυχίες τους αφουγκράζονται οι επιστήμονες. Δύσκολα περνάει πια μήνας δίχως να δημοσιοποιηθεί τουλάχιστον μία μελέτη που να εκθειάζει τον καφέ, το τσάι ή την καφεΐνη ως εξαιρετικά πολύτιμα για την υγεία ή που να τα καταδικάζει ως δυνητικούς δολοφόνους. 

Μπορεί άραγε να έχουν δίκιο όλες αυτές, οι τόσο αντιφατικές, μελέτες; Ναι, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Νιου Γιορκ Τάϊμς». Αν μη τι άλλο, ο καφές και το τσάι αποτελούν πολύπλοκα μείγματα χημικών ουσιών, αρκετές από τις οποίες μπορούν μεμονωμένα να επηρεάσουν την υγεία. 

Αυτά που καταρρίφθηκαν
Στο πέρασμα των χρόνων, το κοινό βομβαρδίστηκε από πολλές λανθασμένες πληροφορίες για την καφεΐνη και την πιο κοινή πηγή της, τον καφέ. Τον Μάρτιο το αμερικανικό Κέντρο Επιστήμης για το Δημόσιο Συμφέρον (CSPI) δημοσίευσε μία περιεκτική παρουσίαση των επιστημονικών μελετών που έχουν δημοσιευθεί στην επιθεώρηση που εκδίδει, τη «Nutrition Action Healthletter». Τα ευρήματα των μελετών αυτών και άλλων ερευνητικών εργασιών παρατίθενται στη συνέχεια. 

* Ενυδάτωση
Επί καιρό οι ειδικοί πίστευαν πως τα ροφήματα με καφεΐνη είναι διουρητικά, αλλά ανασκοπήσεις της ιατρικής βιβλιογραφίας που δημοσιεύθηκαν πέρυσι έδειξαν πως τα ροφήματα με περιεκτικότητα σε καφεΐνη έως 550 χιλιοστά του γραμμαρίου (mg) δεν παράγουν περισσότερα ούρα απ' όσα τα ροφήματα δίχως καφεΐνη.

Απαιτούνται δόσεις καφεΐνης άνω των 575 mg για να διεγερθεί η διούρηση _ και ο καφές που πίνουμε συνήθως μόλις που φτάνει τα 330 mg καφεΐνης. Τα ροφήματα λοιπόν που περιέχουν τις συνήθεις δόσεις καφεΐνης είναι ενυδατικά και, όπως το νερό, συμβάλλουν στην κάλυψη των αναγκών του οργανισμού σε νερό. 

* Καρδιοπάθεια
Στους πάσχοντες από καρδιαγγειακά νοσήματα, ιδίως υπέρταση, συχνά συνιστάται να αποφεύγουν την καφεΐνη, διότι είναι γνωστό πως ασκεί διεγερτική δράση. Ωστόσο, η ανάλυση 10 προγενέστερων κλινικών μελετών, στις οποίες είχαν συμμετάσχει πάνω από 400.000 άνθρωποι, δεν έδειξε να αυξάνονται τα κρούσματα καρδιακής νόσου μεταξύ των εθελοντών που καθημερινά έπιναν καφέ, είτε αυτός περιείχε καφεΐνη είτε όχι.
«Σε αντίθεση με την ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση», συμπέραναν καρδιολόγοι από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο, «λίγα είναι τα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι ο καφές και/ή η καφεΐνη στις συνήθεις δόσεις αυξάνει τον κίνδυνο εμφράγματος, αιφνιδίου καρδιακού θανάτου ή μη φυσιολογικού καρδιακού ρυθμού».
Στην πραγματικότητα, μεταξύ 27.000 γυναικών, τις οποίες οι ερευνητές παρακολουθούσαν επί 15 χρόνια στο πλαίσιο της επονομαζόμενης Μελέτης για την Υγεία των Γυναικών στην Άιοβα (IWHS), όσες έπιναν ένα έως τρία φλιτζάνια καφέ την ημέρα μείωναν κατά 24% τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου που διέτρεχαν, αν και το όφελος αυτό έφθινε όσο αυξάνονταν οι ποσότητες του καφέ. 

* Υπέρταση
Η καφεΐνη προκαλεί μικρή, παροδική αύξηση της αρτηριακής πίεσης. Όμως σε μία μελέτη με 155.000 νοσηλεύτριες διαπιστώθηκε πως όσες έπιναν καφέ, με ή χωρίς καφεΐνη, επί μία δεκαετία δεν είχαν περισσότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν υπέρταση σε σύγκριση με όσες απέφευγαν τον καφέ. Εντούτοις, αυξημένος κίνδυνος ανάπτυξης υπερτάσεως εντοπίστηκε μεταξύ όσων κατανάλωναν αναψυκτικά τύπου κόλα.
Μελέτη του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς, στην οποία παρακολουθήθηκε επί 33 χρόνια η πορεία της υγείας περισσοτέρων των 1.000 ανδρών, έδειξε πως η κατανάλωση καφέ έπαιζε μικρό ρόλο στην ανάπτυξη υπέρτασης. 

* Καρκίνος
Το 1981 πανικό προκάλεσε στους λάτρεις του καφέ μελέτη του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, η οποία συσχέτισε τον καφέ με αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης παγκρεατικού καρκίνου. Η κατανάλωση καφέ παρουσίασε προσωρινά κατακόρυφη μείωση στις ΗΠΑ, αλλά αργότερα οι ερευνητές συμπέραναν ότι ίσως το κάπνισμα, και όχι ο καφές, ήταν ο ένοχος.
Πέρυσι δημοσιεύθηκε μία διεθνής ανασκόπηση από 66 μελέτες, η οποία έδειξε πως η κατανάλωση καφέ επηρεάζει από ελάχιστα έως καθόλου τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του παγκρέατος ή του νεφρού. Στην πραγματικότητα, μία άλλη ανασκόπηση υποδήλωσε πως σε σύγκριση με τους ανθρώπους που δεν πίνουν καθόλου καφέ, όσοι πίνουν διατρέχουν 50% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν καρκίνο του ήπατος.
Και μία μελέτη με 59.000 γυναίκες από τη Σουηδία έδειξε πως δεν υπάρχει σχέση μεταξύ της κατανάλωσης καφέ, τσαγιού ή καφεΐνης και του καρκίνου του μαστού. 

* Απώλεια οστικής μάζας
Αν και μερικές επιδημιολογικές μελέτες έχουν συσχετίσει τα καφεϊνούχα ροφήματα με την απώλεια οστικής μάζας και τα κατάγματα, μελέτες της φυσιολογίας του ανθρώπου έχουν καταδείξει μικρή μόνον μείωση στην απορρόφηση ασβεστίου και καμία επίδραση στην απέκκριση ασβεστίου _ δύο φαινόμενα που υποδηλώνουν πως τα ευρήματα των επιδημιολογικών μελετών ίσως αντανακλούν την τάση που έχουν να μην πίνουν πολύ γάλα όσοι πίνουν πολύ καφέ και τσάι.
Ο δρ Ρόμπερτ Χίνι από το Πανεπιστήμιο Κρέιτον λέει πως οι όποιες αρνητικές επιδράσεις της καφεΐνης στο ασβέστιο μπορεί να εξουδετερωθούν με μια - δύο κουταλιές γάλα. Και συνιστά σε όσους πίνουν καφέ και τσάι αλλά πίνουν και γάλα να μην ανησυχούν για τα οστά τους. 

* Απώλεια βάρους
Αν και η καφεΐνη επιταχύνει τον μεταβολισμό, δεν έχει παρατηρηθεί κανένα μακροπρόθεσμο όφελος στο σωματικό βάρος. Αντιθέτως, σε 12ετή μελέτη με 58.000 επαγγελματίες της Υγείας διαπιστώθηκε πως άνδρες και γυναίκες που αύξησαν την κατανάλωση καφεΐνης, πήραν περισσότερα κιλά απ' όσα εκείνοι που δεν την αύξησαν. 

Τα οφέλη από τον καφέ
Οι έως τώρα μελέτες έχουν δείξει πως η καφεΐνη παρέχει τα εξής οφέλη στην υγεία:
* Βελτιώνει την ψυχική διάθεση, την ενεργητικότητα, την εγρήγορση και το αίσθημα ευεξίας, όταν καταναλώνεται σε μέτριες ποσότητες (200 mg που αντιστοιχούν σε δύο φλιτζάνια γαλλικού καφέ).
* Βελτιώνει την πνευματική εγρήγορση και τον χρόνο αντίδρασης των οδηγών.
* Βελτιώνει την αντοχή σε αεροβικές δραστηριότητες και τις επιδόσεις στις αναερόβιες, ίσως διότι «θολώνει» την αντίληψη του πόνου και διεγείρει την καύση λίπους από τον οργανισμό.
* Μπορεί να μειώνει κατά 30% τον κίνδυνο ανάπτυξης νόσου του Πάρκινσον
* Μπορεί να μειώνει κατά 28% τον κίνδυνο ανάπτυξης τύπου 2 διαβήτη, όταν καταναλώνεται σε ποσότητα που αντιστοιχεί σε 4-6 φλιτζάνια καφέ την ημέρα. 

Πηγή:  hygeia.tanea.gr

0 Σχόλια - Παρατηρήσεις:

Δημοσίευση σχολίου

Join The Team

top